Waarom is een moodboard belangrijk (+ hoe maak je er een)

#moodboardmonday. Yes. Het moodboard heeft een eigen hashtag-dag. Ik ben een voorstander van het maken van moodboards. Ze kunnen je namelijk helpen om de richting te bepalen van hoe je merk er uit zou kunnen zien. Het laat vooral zien waar jij door geïnspireerd wordt. Hiermee kan je zorgen dat je merk écht uitstraalt wie je bent. Daarnaast is een moodboard iets visueels.

Het wordt niet alleen gebruikt voor merkbeleving maar ook om ideeën visueel te maken en je kan ook je doelen omzetten naar iets visueel. Een visionboard. Wanneer je bezig bent met het maken van een moodboard geef je vorm aan je merk, idee of doelen. En daar komt eigenlijk meer bij kijken dan simpel wat plaatjes bij elkaar zoeken. Al is dat natuurlijk wel datgene wat je gaat doen. Plaatjes bij elkaar zoeken. Is dat dan zo moeilijk hoor ik je vragen?

Wat is een moodboard?

Laten we er iets dieper op inzoomen. Een moodboard of inspiratiebord is eigenlijk gewoon een verzameling van visuele dingen. Het maken van zo’n verzameling is bedoeld om een bepaalde stijl of concept te vormen en te bepalen. Je maakt als het ware een sfeerbeeld van jouw persoonlijkheid, doelen of merk.

Wanneer je een goed moodboard hebt dan bevat het meer dan alleen mooie foto’s. Dat wil niet zeggen dat een collage van mooie foto’s niet kan werken. Maar denk een stapje verder. zorg dat je moodboard naast foto’s ook kleur, texturen en patronen, materialen en typografie bevat. Samen zullen deze details je helpen bij het vormen van een sfeer. Een sfeer welke bij jou past, en wat je kan gebruiken om je merk op te baseren. Dankzij een moodboard kun je inspiratie opdoen en komen tot ideeën.

Waar helpt een moodboard mij mee?

Het klinkt misschien gek maar het helpt je om keuzes te maken. Er gaat namelijk best wat tijd zitten om een goed moodboard te maken. Maar de tijd die je besteed zorgt ook dat je onbewust bezig bent met keuzes maken. Daarom vind ik een moodboard ongelooflijk effectief. Ik weet namelijk dat ik keuzes maken lastig vind en ik ben visueel ingesteld dus een moodboard helpt mij echt.

Terwijl je aan het verzamelen bent kom je ook dingen tegen die je niet mooi vind. Je krijgt duidelijk wat je niet wilt en wat niet voor jou werkt. Het is een manier om je bewustzijn te vergroten. Je vindt op deze manier namelijk een duidelijke en bepaalde richting. Vertrouw tijdens dit process op je gevoel. Als iets niet helemaal klopt, pas het dan aan. Blijf doorgaan met het vormen van een moodboard totdat je zeker weet: dit is het!

Iedereen kan een moodboard maken, maar toch zijn er genoeg mensen die het vormen van een uiteindelijk moodboard met een handjevol beelden maar lastig vind. En dat komt omdat je in de laatste fase gaat kijken naar wat er bij elkaar past. Ik moet dit bijvoorbeeld niet aan mijn vriend overlaten. Die trekt onze mini’s echt vreselijke kleurencombinaties aan. Waar hij dan heel trots op is. Maar het grappige is dat hij dan weer wel door heeft wanneer vormen met elkaar werken. Welke mode items met elkaar werken, de wijde broek met een strak shirtje bijvoorbeeld. Zo grappig.

Persoonlijk versus jouw onderneming

Wanneer je beeld en materiaal gaat verzamelen kan je je laten beïnvloeden door je persoonlijke interesses en smaak. Je kan dit echter ook vanuit jouw merk doen. Daarom is het belangrijk wanneer je een moodboard wilt inzetten voor het maken van een huisstijl dat je weet waarom je gaat ondernemen. Je merk hoeft namelijk niet hetzelfde te zijn. Je kan bijvoorbeeld zelf wat ingetogener zijn maar met je onderneming een stuk uitbundiger. Het kan dan goed mogelijk zijn dat je verschillende beelden, foto’s en kleuren verzameld. De kunst is dan om hier een selectie van de te kunnen maken wat bij elkaar past. En dat vind niet iedereen makkelijk.

 

IN 3 STAPPEN EEN MOODBOARD MAKEN

Het maakt niet uit of je een digitaal moodboard gaat maken of fysiek. De stappen zijn hetzelfde.

1. Verzamel

Pinterest is een geweldige plek om te beginnen. Maak een bord speciaal voor alles wat je mooi vind. Foto’s, lettertypen, patronen, texturen en kleuren die je mooi vindt. Ga vervolgens nog een stap verder en print afbeeldingen af, haal ontwerpen uit tijdschriften, haal monsters van verfstalen (hallo bouwwinkel) en verzamel materialen die je leuk vindt. Verzamel alles op 1 plek. Een map op je computer of misschien een doos voor al je knipsel en gevonden spulletjes.

Een tip: kijk ook eens naar office inspiratie, mode en interieur. Wat vind je daar mooi van. Wat spreekt je aan. Verzamel hier ook wat beelden van.

2. Elimineer en compileer

Nu ga je vanuit die verzameling toewerken naar een kleine selectie. Niet alles past bij elkaar. Je gaat op zoek naar harmonie of wat je mooi bij elkaar vind passen. Bekijk alles wat je hebt verzameld en begin met elimineren. Let op vergelijkbare foto’s, kleuren die vaker terugkomen en bijpassende letterstijlen. Kies je favorieten uit deze beelden, foto’s, kleuren, texturen en lettertypen en verwijder de rest.

Analyseer wat je nog hebt en elimineer nog een keer. Verwijder alles dat niet bij elkaar past of een geheel vormt. Dit kan betekenen dat je vooraf een kleur had bedacht voor je merk maar dat deze er helemaal niet tussen zit. Het kan echt. Zorg dat je uiteindelijk maximaal 30 items overhoud. Zorg dat in deze selectie voorbeelden zitten van logo’s wat lettertypes kleuren (of alleen zwart/wit) en patronen en texturen.

3. Conclusie

Voilla! Je hebt een visuele selectie gemaakt dat bij jou past. Misschien moet je nog wat keuzes maken wanneer je jouw uiteindelijke moodboard vult met afbeeldingen. Want je maakt maar gebruik van een beperkt aantal. Less is more! Wanneer je moodboard af is zul je dingen gaan zien. Het begint met een algehele esthetiek en sfeer. Eigenlijk ben je daar in de stap hiervoor al mee bezig geweest. Uiteindelijk zal het vragen beantwoorden zoals: Zijn de kleuren helder, knallend of misschien wel kalm? Welke kleuren springen er uit? Wat voor stijl lettertypes spreekt je aan? Hoe zien je afbeeldingen eruit? Hebben de foto’s veel negatieve ruimte of zijn de foto’s druk. Minimalistisch of extravagant? Heb je texturen en patronen die naar voren komen?

Al de antwoorden op de vragen zorgen dat je uiteindelijk een duidelijk beeld hebt voor wat er bij jou en je merk past. Je kan hiermee gaan werken aan je huisstijl. Je kan hier ook de hoofdlijn voor je visuele look van je instagram uit halen mocht je nog niet klaar zijn voor een huisstijl van je onderneming.

En het leuke is, zo’n moodboard inspireert. Je kan hem (uitprinten en) ophangen en er naar kijken wanneer je met je onderneming bezig gaat. Als je met je look van je Instagram bezig gaat kan je snel zien of het erbij past of niet.

Ik heb vier layouts van een moodboard voor je waar je zelf mee aan de slag kan. Deze kan je in Canva gebruiken. Je kan ze downloaden via de afbeelding hierboven. Ik zie graag je moodboard wanneer je hem af hebt. Ik vind het erg leuk als je hem met mij deelt! Veel plezier met het maken van jouw moodboard!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *